Pády, lejna a Velikonoce. Běžci ladili formu v Jeseníkách

Lucie Kabešová 30.3.2016 1602×   0
Jogiťáci na soustředění

Nejednou si trenér Jan Brtník v souvislosti s běžeckými tréninky Jogito ergo sum chválil, že jsou jogiťáci skvělá parta a že pevné jádro skupiny už si nedokáže týden bez společného běhání představit. Jeho slova potvrzují uplynulé dny, kdy Velikonoce část jogiťáků strávila v Jeseníkách na soustředění. Jak takové Jogito soustředění probíhá, popsala na následujících řádcích Lucie Kabešová.

Letošní Velikonoce jsme se s Jogitem rozhodli strávit společně, jak jinak než během. Ladili jsme formu a mysl před nadcházející běžeckou sezonou v Bělé pod Pradědem v Jeseníkách. Zázemím se nám stala krásná horská chalupa s příznačným názvem Chaloupka za potokem. Chalupa se hned po příjezdu ukázala jako perfektní prostor pro naše účely. Ubytování zahrnovalo velkou party místnost s kulečníkovým stolem a jídelnu, kde nechyběl krb. Třešničkou byla finská sauna a ledový potok, který protékal kolem. Ten ocenil Martin Provaz, jelikož podle něj by soustředko bez potoka nebylo soustředko.

Autorita trenéra Brtníka byla opět potvrzena, i když se soustředění osobně nezúčastnil, jeho tréninkové plány jsme splnili do posledního puntíku. První den po příjezdu a zmapování terénu jsme vyběhli až po setmění. V plánu bylo doběhnout k vodopádům vzdáleným 10 km od chalupy, vodopády však zůstaly nepokořeny kvůli množství sněhu. Jak poté zhodnotil Miloš, při tréninku nebylo nic moc vidět, ale byla to perfektní klouzaná dolů.

Kolikrát se zvedneš

První večer se nesl v duchu velkého dilematu v podobě stanovení času ranního budíku. Po dlouhých neshodách jsme se usnesli na osmou ranní. Diskuze se stala v 5:34 ráno bezpředmětnou, jelikož Denča při rychlém úprku zaklapnout nastavený budík pozapomněla, že se nachází ve výšce tří metrů na mezonetu. Její tvrdý dopad naštěstí nesl následky jen v podobě vzbuzené chalupy, salvy smíchu a komentáře čerstvého vojáka Honzy Dvořáka „No to si děláš p*del, výsadkářské cvičení v přímém přenosu“.

Sobotní dopolední trénink se uskutečnil podle všem známého scénáře. „Krásné rovinky s lehkým převýšením plus abeceda do kopce byl výborný rozjezd dne. O zábavu se opět postarala Denča, jejím tři metry dlouhým skluzem po asfaltu a bahně,“ zhodnotil Marty. Denča to komentovala slovy: „Není důležité, kolikrát spadneš na hubu, ale kolikrát se zvedneš!“

Na sobotní odpoledne naši plánovači tras Martinové Opletal s Provazem a Tomášem Nádvorníkem nachystali výzvu, kterou popsal Martin Provaz: „Začínala příkrým stoupáním ve sněhu po kotníky. S přibývajícím výškovým stoupáním jsme se ocitli ve sněhu po kolena. Na vrcholu pak byly ideální běžkařské podmínky, ale běžky jsme bohužel neměli.“

Honza Dvořák sobotu shrnul následovně. „Dopoledne za mě dobrý, vytrestali jsme svá těla krutopřísným stoupáním. Následoval oběd ve strašidelné levandulové restauraci. Po něm hodinku a půl běh, který mi připadal jako polární expedice, jelikož jsem v některých úsecích byl až po pás ve sněhu.“

Tento náročný trénink jsme nakonec všichni zdárně dokončili, možná i díky vidině večerního programu. Chalupa byla vybavena vlastní saunou, která pro naše zbídačená těla byla jako šitá na míru. Místo chladicí kádě posloužil ledový potok u chalupy, o zábavu tak bylo pro sobotní večer vystaráno.

Tam někde v pastvinách

Nedělní ráno probíhalo pod taktovkou Honzy, v podobě cvičení s vlastní vahou. „Začínal jsem se strašným strachem, že se pozvracím. Bál jsem se, že neudržím večeři. Kliky mě úplně zabily. Nakonec jsem to dal a zjistil jsem, že se dá stíhat všechno. Vydatné večeře i brzké ranní cvičení,“ uvedl Tomáš. Odpoledne pak následoval čtyřicetiminutový výklus po místních pastvinách. „Při každém druhém kroku jsem sešlápl kravské lejno. Hrozně mě mrzelo, že jsme pak neběželi do sněhu, abych si boty očistil,“ dodal k běhu Honza.

Zajímavý způsob běhu zvolil tentokrát Miloš. Při tréninku se neustále schovával. Když jsme běželi doprava, Miloš běžel doleva. Jeho zdůvodnění znělo, že naháněl kilometry, nám spíš přišlo, že naháněl divou zvěř.

Miloš vůbec vybočoval z davu během celého soustředění. Při volných chvílích, kdy si ostatní užívali volna, Miloš urputně pracoval s pro ostatní nepochopitelnými kódy, díky kterým programoval barvy v počítači. Jeho drobná úchylka se promítla i při barvení vajíček, kdy se holkám snažil ze základních čtyř barev vytvořit oranžovou a fialovou. Radši jsme mu strčily do ruky nůž a chleba, aby se realizoval při krájení, jelikož venku už ostatní kluci chystali večeři králů. Paní domácí nám totiž nachytala pstruhy.

Závěrečný večer povedeného soustředění si zasloužil oslavu, a tak jsme si za odměnu dopřáli nějakou tu decku vínka. Někteří nedočkavci už v noci popadli tatary a velikonoční výprask jsme tak dostaly už za brzkého rána. Velikonoční pondělí už představovalo jen poslední úkol, a to absolvování procházky, kterou jsme všichni po předešlých náročných dnech ocenili.

Na závěr chci poděkovat výsadkářce Denise Příborské, díky které se celé soustředění uskutečnilo. Dík patří také trenérovi za připravený plán a hlavně všem účastníkům za skvělý víkend!

P.S.: Obecné informace o trénincích Jogito ergo sum najdete zde.